onsdag 30. januar 2013

Havnivå, flo og fjære, en kartportal og synlige tegn i havna

Leste nyheter idag og de fortalte om at et uvær var på vei inn over Vestlandet. Det ville føre til endel høyere vannstand her på  Østlandet også. Jeg lurte på hvor mye det ville stige i Holmestrandsfjorden og leita litt rundt på nettet. Da fant jeg fram til to nye sider jeg ikke har sett før: www.sehavniva.no og www.norgeskart.no. To fine sider for båtfolk, hvor man kan se hvor havnivået ligger i forhold til sjøkartdybdene. Her får man også prognoser som på www.yr.no. Disse tjensetene er levert av Kartverket som også har www.norgeibilder.no. Sammen med blandt andre Metroligisk institutt leverer de www.sehavnivå.no.
Skjermdump fra www.sehavniva.no
Skjermdump fra www.norgeskart.no
Da jeg gikk på jobb litt senere gikk jeg ned til havna i Holmestrand. Her kunne jeg tydelig se at vannstanden hadde begynt å stige. Isen langs land lå under havnivå og det som var en hvit flate hadde blitt brutt opp i mindre biter. I tillegg begynte havet å flyte innover isen ute på fjorden som fortsatt lå som et teppe fra fastlandet og utover til øyene. Nå er det bare å følge med på hvor høyt vannet skal stige på grunn av stormen på Vestlandet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar