lørdag 7. desember 2013

Skikkelig storm i Holmestrand 5. desember og mye skader på mange båter, men Dulpen greide seg

Torsdag 5. desember braket det løs med storm i kastene over Holmestrand småbåthavn med vind fra nordvest. Jeg hadde tidligere på dagen vært nede ved båten og satt på ekstra tau og sikkert løse gjenstander. Det skulle vise seg at det ikke var nok da stormen traff havna. Bølgene kom opp i 1-1,5m inne i havna, fortøyninger røyk som om det var hyssing og bryggene ga etter i utliggere og wirefester. Det hele var veldig dramatisk og skummelt. Mange gjorde en fantastisk innsats for å redde båter og brygger, men desverre ble det mye skader og enkelte båter gikk ned. Jeg konstaterte etter et par timer at Dulpen nok var fortapt da fortøyningene røyk og båten begynte å banke baugen i brygga. Den banket så hardt at 4"x4" bjelke som går langs betongbrygga knakk i to der baugen traff og båten begynte å stange rett i betongellementet. Det bølget så mye at det var farlig å oppholde seg på brygga der båten ligger. Vi prøvde å krype utover på alle fire, men været var for voldsomt til at vi kunne gjøre noe. Da vinden løyet litt etter midnatt kom vi oss ut til båten og fikk satt på ekstra tau og spring så båten igjen var sikret. Jeg så da til min forbauselse at den gamle Maxi`n hadde tålt den harde medfarten og baugen var like hel. Det var kun gelcoaten som var skadet. Dagen etter fikk jeg se nærmere på skaden og det ser ut til at båten er like hel. Jeg har nå tatt kontakt med forsikringsselskapet i tilfelle det skulle være sjulte skader. Man vet jo aldri etter slik medfart. Men Dulpen flyter! Jeg oppgraderer herved MAXI fra båt til tanks!!! Les avisartikler fra Tønsbergs Blad, Seilas og Jarlsberg avis under her har jeg også lagt ut film og bilder.
Her er en filmsnutt jeg tok opp før tauene røyk:


Dulpen har først knekt en bjelke før båten sto og slo i betongen i over en time
Dette er resultater av den voldsomme behandlingen. Det er helt utrolig hvor liten skaden er!!!
Noen gikk det ordentlig galt med 
Mye jobb men sånn skade på en trebåt
Denne tålte ikke så mye som Dulpen

Her gikk hele overbygget i vinden


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar