fredag 13. desember 2013

Informasjon fra Holmestrand Småbåthavn om status for havna etter uværet

Det kom idag informasjon fra Holmestrand Småbåthavn om status for havna etter uværet som herjet forrige helg. Styre jobber kjapt og utbedringer er allerede i full gang. En plan for hvordan vi som ligger i vinterhavn skal bli ivaretatt blir iverksatt snarlig. Dette er flott og det blir gjort en god jobb fra de som styrer båtforeningen og seilforeningen sammen i Holmestrand Småbåthavn DA.

Informasjon til båteiere
Status og tiltak etter uværet var til behandling i Holmestrand småbåthavns styre torsdag 12/12. Kort oppsummert mener vi følgende er viktig for deg som båteier:
  • Skadene på bryggeanleggene utenfor Kokertangen er håndterbare, mens skadene på bølgebryteren er større og krever mer omfattende arbeid for å bli reparert.
  • Det er nå åpenbart at bølgebryteren slik den er idag ikke gir tilstrekkelig beskyttelse for vinterhavn utenfor Kokertangen
  • Styret har derfor besluttet at Alternative vinterplasser etableres på pir 34 (Hakan) og i gjestehavna snarest mulig.
  • Du vil få beskjed før helgen om hvilken ny plass du blir tildelt for resten av vintersesongen. Dette inkluderer selvsagt tilgang på vinterstrøm.
  • Det vil ta noe tid å etablere bobleanlegg på pir 34. Noen av dere vil derfor bli tildelt en midlertidig plass på pir 33 mens arbeidet med bobleanlegget på pir 34 pågår, I gjestehavna vil is-propeller bli benyttet.
  • Småbåthavna kan tilby hjelp til de av dere som trenger assistanse til flyttingen, vennligst gi beskjed om dette helst pr e-post.
  • Likeledes vil vi gjerne ha beskjed fra dere som transporterer båtene vekk for reparasjon.
  • Det er forøvrig meldt rolige vindforhold og moderate temperaturer for neste 10-døgns periode.

Holmestrand Småbåthavn DA

søndag 8. desember 2013

Og så kom snøen...

Etter en strabasiøs start på helgen og en lørdag hvor jeg byttet alt av tauverk som var ødelagt så kom snøen og la et ganske så vinterlig preg på havna. Det er på mange måter plutselig så koselig med et pudderlag på båten og all viraken som har vært er nærmest uvirkelig. Båten er nå vinterkonservert, batteriet fullladet og alt ligger til rette for at vinteren kan komme. Om ikke lenge kan vi starte den gamle Pentaen og tøffe ut i vårsol i mars :-)

lørdag 7. desember 2013

Skikkelig storm i Holmestrand 5. desember og mye skader på mange båter, men Dulpen greide seg

Torsdag 5. desember braket det løs med storm i kastene over Holmestrand småbåthavn med vind fra nordvest. Jeg hadde tidligere på dagen vært nede ved båten og satt på ekstra tau og sikkert løse gjenstander. Det skulle vise seg at det ikke var nok da stormen traff havna. Bølgene kom opp i 1-1,5m inne i havna, fortøyninger røyk som om det var hyssing og bryggene ga etter i utliggere og wirefester. Det hele var veldig dramatisk og skummelt. Mange gjorde en fantastisk innsats for å redde båter og brygger, men desverre ble det mye skader og enkelte båter gikk ned. Jeg konstaterte etter et par timer at Dulpen nok var fortapt da fortøyningene røyk og båten begynte å banke baugen i brygga. Den banket så hardt at 4"x4" bjelke som går langs betongbrygga knakk i to der baugen traff og båten begynte å stange rett i betongellementet. Det bølget så mye at det var farlig å oppholde seg på brygga der båten ligger. Vi prøvde å krype utover på alle fire, men været var for voldsomt til at vi kunne gjøre noe. Da vinden løyet litt etter midnatt kom vi oss ut til båten og fikk satt på ekstra tau og spring så båten igjen var sikret. Jeg så da til min forbauselse at den gamle Maxi`n hadde tålt den harde medfarten og baugen var like hel. Det var kun gelcoaten som var skadet. Dagen etter fikk jeg se nærmere på skaden og det ser ut til at båten er like hel. Jeg har nå tatt kontakt med forsikringsselskapet i tilfelle det skulle være sjulte skader. Man vet jo aldri etter slik medfart. Men Dulpen flyter! Jeg oppgraderer herved MAXI fra båt til tanks!!! Les avisartikler fra Tønsbergs Blad, Seilas og Jarlsberg avis under her har jeg også lagt ut film og bilder.
Her er en filmsnutt jeg tok opp før tauene røyk:

Dulpen har først knekt en bjelke før båten sto og slo i betongen i over en time
Dette er resultater av den voldsomme behandlingen. Det er helt utrolig hvor liten skaden er!!!
Noen gikk det ordentlig galt med
Mye jobb men sånn skade på en trebåt
Denne tålte ikke så mye som Dulpen

Her gikk hele overbygget i vinden

søndag 17. november 2013

Endelig tilbake på fjorden...og nå med egen skipshund

Luna trives om bord på sin førstereis til øya
Etter en lang høst og veldig lite bruk av båten, så kom vi oss endelig ut denne november søndagen. Det var nesten vindstille så det ble bare motorseiling. Men vi hadde denne gangen med oss vår nyanskaffede lille valp Luna, en Finsk Lapphund. For at hun skal bli en trygg og god hund i alle mulige situasjoner, så må hun eksponeres for situasjonene i ung alder. Idag var tiden inne for å trene på å være i båt. Luna var skeptisk til å gå ut på brygga, men når hun først var kommet i båten oppførte hun seg som om det var det naturligste i verden og være om bord. Dette lover godt for neste års båtsesong som antagelig begynner ganske tidlig siden vi ligger i boblehavn hele vinteren. Vi håper nå at isen ikke blir så tykk som i fjor, så vi kan komme ut så fort som mulig når vårsola begynner å varme. Om vi kommer ut noe mer nå før nyttår er lite trolig for nå går det fort til jul, men idag var det en fantastisk dag med 10 12 grader i lufta og skyfri himmel...

Vakre kommersøya denne november søndagen

mandag 16. september 2013

Med fem ungdommer til Killingholmen på ungdomskonferanse

Killingholmen - en pærle i Holmestrandsfjorden
Fredag ettermiddag la Dulpen ut fra havna i Holmestrand med 5 spendte ungdommer fra Holmestrand ungdomsråd om bord. Vi var på vei til Killingholmen for å delta på en ungdomskonferanse som skulle vare hele helgen, sammen med ungdommer fra Re, Sande og Hof. Flere av ungdommene hadde aldri seilt før, så vi var heldige med fin vind fra sør vest over fjorden. At vi kunne skru av motoren og allikevel holde 4 knop på seil var fascinerende for de som aldri hadde gjort det før. Det var en flott sommerdag hvor vi satt ute i bare genseren til kl 02.00 på natta med gitarspill og kos. I løpet av helgen snudde imidlertid været og på søndagen når vi skulle hjem blåste der rundt 10 sekundmeter fra sør og det var mye sjø. Da fikk vi prøvd den andre siden av sjølivet med vind, sjøsprut og reinvær over til Holmestrand. Mange syns også det var litt spennende å kjenne på naturkreftene. Dulpen tok oss trygt i havn, og selv om vi var våte så var alle enige om at det hadde vært en fin tur :-)

Alle deltagere på konferansen sammen med
ordførere fra Hof, Sande og Holmestrand kommune
Solnedgang over Kommersøya og Holmestrandsfjellet

Flott brygge Killingholmen

Fra verandaen på Killingholmen ser man helt over til Holmestrand
Dulpen ved brygga på Killingen

Kommersøya strekker seg langt innover Sandebukta

Her ser du Gåserumpa fra Killingholmen

Ruske være på søndag når vi skulle over til Holmestrand

onsdag 4. september 2013

Orginalt spinn-off produkt - den klassiske MAXI skjorta fra 1982

Flott silketrykk på mørk blå bomull

Den klassiske MAXI-skjorta som alle kjenner og vil ha kloa i, har jeg nå fått overrakt høytidelig fra tidligere eier av Dulpen. Den er riktig nok størrelse XL og jeg er Smal, men det gjør ikke noe når vi snakker om et slikt klenodie. Denne kommer til å bli verdt mye penger en dag og jeg takker generøst for denne tidløse skatten. Tusen takk! (PS: Selges til høystbydende. OBS! Kun seriøse bud:-)

tirsdag 3. september 2013

En kvelstur alene til Langøya

Måtte bare ut i båten idag. Vi skriver 3 september og det er fortsatt sommer og varmt på kvelden. Herlig  å bare kunne seile i stillhet et par timer helt alene med lukten av kaffe fra kjelen :-)

søndag 1. september 2013

Ute med gutta

Med mine to brødre og faren min om bord ble det finfin seiletur på fjorden idag. Det er alltid hyggelig å samles, men når gutta reiser ut i båt sammen da blir det koselig da. Litt lærer jeg også, for den eldste broren min har seilt mer en tur seiling tidligere. Så denne gangen ble det trimmet seil på millimeteren og sjøter, fall og lik ble stramet og slakket i ett sett. Litt innimellom ble det tid til en kaffekopp og litt latter også. Jeg ser vel meg selv som en ordentlig koseseiler etterhvert da livet i "seilefortverden" blir vel teknisk. Men det er morsomt å se hvordan de som ivrer for selve faget gjør det, også bygger jeg opp litt kunnskap på veien...mens jeg KOSER meg!  :-)
Gutta i cockpit
Livet på skrå er herlig

søndag 25. august 2013

Sensommervarme og overnattingstur

Etter 3 uker i land og masse travel jobbing og skolestart var det deilig å igjen føle varmen, luften og sjøen. Det nærmer seg slutten av august, men fremdeles er det 20 grader i vannet. Men vi merker at høsten står for dør for det er forholdsvis kaldt om natten. Denne turen var med fint lite seiling. Det ble bare kosetur, for sjøen lå helt stille og det kom ikke et vindpust. Så her var det bare å nyte siste slump av somervarme og ta livet fullstendig med ro.

mandag 12. august 2013

Mye moro med små båter på Hvaler

En liten perle på Hvaler
Etter å måtte gi opp drømmen om å seile til Hvaler denne helgen på grunn av ekstremt lite vind ble helgen full av båtopplevelser allikevel. Foruten å måtte kjøre båt ut til øya der hytta lå, var det både seiljolle og motorjolle til disposisjon. Og selv om vinden uteble var det deilig å bare skli rundt øyene her nede i den lille A-jolla hytteeierne hadde på de svake vindpustene som var.

Båtentusiasmen til ungen blomstret opp når jeg lærte dem å lage strikkbåt. Å lære ungene at de kan lage noe ut av et par plankebiter, småspiker og en strikk er gøy. Og det morsomme er at dette engasjerte ungeflokken i flere timer. Rollelek og utforsking av fysikk ble plutselig dagens beskjeftigelse. Dataspill og motorjolle var ute av tankene og dette vil de antagelig huske som gode sommerminner for resten av livet :-)

A-jolle

Det gikk ikke fort men sjarmerende var det

Strikkbåt engasjerte ungene i timesvis

søndag 4. august 2013

Fra sommeridyll til piskende uvær på kort tid

Sommeridyll i Fantebukta
I god vind dro vi ut på Kommersøya. Det som skulle bli en badetur denne søndagskvelden ble plutselig en uværstur vi ikke har sett maken til. Etter at ungene hadde badet litt og ettermiddagskaffen var inntatt, så vi og de andre båtene på øya at det brygget opp til vær fra vest. Og vær ble det. Vi pakket sakene og begynte turen tilbake til Holmestrand. 500 meter ut fra øya åpnet himmelen seg inne i Sandebukta og kom sigende over oss. Det blåste så mye at båten la seg i 10-15 grader bare på masta, og regnet simpelt hen øste ned mens det lynte og tordnet. Da var det godt å kunne sette på autopiloten og søke ly under sprayhooden. Ungene syns det var i overkant spennende og vi måtte avlede med å spille Yatzi nede i båten. Da vi kom inn til Holmestrand kom solen tilbake og regnbuen viste seg i all sin prakt over langøya. Selv om Holmestrandsfjorden ikke er stor, så kan det blåse opp utrolig fort. Det gjelder å ha med seg regntøy neste gang været er litt lumsk. Dulpen tok oss trykt i havn og alle var enige om at det som var litt skummelt også hadde vært litt spennende og stas å være med på. Man hadde jo tros alt vært ute i "nestenstorm".

Skumle truende skyer
Stille og vakkert før stormen
Godt å søke under sprayhooden
Her kan du se regnværet vi var inne i
Det var deilig å ha autopiloten tilgjengelig så slapp jeg å stå ute i øsregnet hele tiden
Vakker regnbue ble det av uværet til slutt

lørdag 27. juli 2013

Tilbake på Gåserumpa med besøk fra Sandefjord

Torsdag dro vi ut i Holmestrandsfjorden med et vennepar av oss. Her ble det bading, spising, krabbefiske og seiling. Det er mer en tre ting og dermed mye bedre en å kjøpe et Kinderegg. Etter å ha vært på langtur for to dager siden virket Holmestrandfjorden plutselig litt trang. Det var mye båter ute denne dagen som var veldig varm. Dette må være den beste sommeren vi har hatt på mange år.