torsdag 20. juni 2013

Jevn vind, autopilot og helt alene til Frebergsvik

God vind mot Frebergsvik
Idag gikk turen mot Frebergsvik og Sandsletta i Breiangen. Idag var det veldig jevn vind, til en forandring fra kastevinder som skifter retning hele tiden. Det var deilig å ta fram autopiloten og nyte full frihet alene i båten. Med autopilot kan jeg koke kaffe og sitte foran masta og spise. Da får jeg en helt annen opplevelse av seilturen enn når jeg sitter nede i cockpiten å holder i roret.  Det er nødt til å være jevn vind, for ellers greier ikke autopiloen som jeg har å følge helt med. Da blir den ikke kjapp nok og det blir fort mye blafring i seila og plutselige slag med den selvslående fokka. Det er jo ikke så lurt å oppholde seg på dekk hvis fokka plutselig dytter meg over bord. Hvis da autopiloten står på forsvinner nok båten fort i horisonten. Her er noen bilder fra dagens tur i sommervarmen.
Autopilot er en god pilot i jevn vind
Ligge på dekk å slappe av
Med autopilot kan jeg være på dekk når jeg seiler alene 
Det er deilig å ligge på dekk å bare nyte stillheten
Med autopilot kan jeg koke kaffe og gjøre ting mens jeg seiler
Hjem igjen i sommerkveldssol



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar