mandag 15. juli 2013

Hjemmelaget "Lazyjacks" rigget idag


Idag har faren min og jeg rigget Lazyjacks på Dulpen. Lazyjacks er en anordning som sørger for å holde storseilet oppe på bommen når man tar ned seilet. Uten Lazyjacks havner mesteparten av seilet i cockpit. Jeg har kikket rundt hos forskjellige forhandlere og funnet ut at å kjøpe et ferdig sett er ganske dyrt, ca 1500 kr. Jeg tenkte at denne anordningen kan jeg jo lage selv bare ved å knyte den av line kjøpt hos en båtforhandler til ca 300 kr. Jeg har brukt en 5mm flettet tau i nylon. Jeg valgte en glatt type slik at tauet skal skli i løkkene. Det er også god strekk i tauet slik at jeg kan heise bommen opp og ned som jeg vil. Fordelene med løkker og ikke trinser (som er på de man kjøper) er at løkkene ikke henger å slår inn i seilet når storseilet er oppe. Det var godt å være to par hender når det skulle gjøres og det særlig når jeg skulle heises opp i riggen. Nå er jeg spent på om den hjemmelagde patenten fungerer når vi er ute å seiler. 



Bilde hentet fra Wikipedia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar