mandag 20. mai 2013

En flott pinse i sommervarme og litt motorproblemer, men så ordnet alt seg til slutt

Dagen etter 17. mai var det klart for pinsehelg og båttur. Og tross metrologenes forferdelige værspådommer tidligere i uken, snudde prognosene og det ble sommervarme og solbrent nakke. 1. pinsedag gikk vi fortsatt rundt i t-skjorta klokka halv tolv på kvelden.

Bildet fra Dulpen bak Knut-ica
Etter litt fram og tilbake med et par flate baterier og litt lading så var vi igang. Turen gikk ut i Holmestrandsfjorden der vi seilte litt rundt før vi møtte på Knut-ica, en 32 fot Comfortina. Vi bestemte oss for å gå til Fantebukta på Kommersøya.

Her er Dulpen fra Knut-ica
Men alltid skal man plundre med noe. Etter å ha konstatert at batteriene var flate, litt lading, så reiste vi lystig av sted. Men så kom det en mistenkelig lukt av disel. Det var mye disel som ble liggende under motoren. Vi pumpet ut det meste, men den kom tilbake. Til slutt måtte lekasjen lokaliseres og det viste seg at det var en bitte liten pakning på lufteskruen på diselpumpa som lakk. Den er nå tettet og motoren fungerer som den skal.
På denne lufteskruen var lekkasjen som nå er tettet
Strømtrøbbel
 Ankerpilsen ble tatt og etterhvert fylte bukta seg opp med båter. Unger og voksne koste seg i sommervarmen. Det eneste som ikke mindte om sommer var vannet som holdt 10-12 grader. Ungene prøvde å bade, men ansiktsutrykkene deres tatt i betraktning mindte det ikke om nytelse akuratt. Nytelsen lå kanskje i årets første rekebord med iskald pils til...da er det sommer!

Endelig var sommeren her i midten av mai
Dulpen er større enn vår forrige båt, men fortsatt minst i selskapet.
Knut-ica ligger ti høyre i bildet
Cockpit-teltet passer fint til båten
Vi fikk også denne helgen prøvd cockpit-teltet som fulgte med båten, og med det oppe fikk vi et helt rom til i båten. Det var lett og sette opp og hadde full ståhøyde på midten. Dette blir nok deilig å ha den dagen man blir overasket av dårlig vær eller man skal ligge lenge på et sted. Teltet så helt ubrukt ut og hadde godt med vinduer så vi ikke følte oss innelukket.
Et stort ekstrarom i båten når cockpit-teltet er oppe

Deilig å sitte innendørs når det blir litt rått på kvelden
Etter en lat morgen og frokosten var inntatt 1 pinsedag, seilte vi tilbake til Holmestrand og tok farvell med Knut-ica. Så la vi kursen om til Nordre Jarlsberg Brygge i Sandebukta. Der ble kaffekos og litt hygge før dagen  begynte å nærme seg slutten. Ungene var slitne og vi hadde vært ute i mange timer. Når vi på kvelden la til brygga i Holmestrand, ventet fortsatt noen timer i motorrommet for meg og noen hyggelige hjelpere, som gjorde at vi fikk lokalisert lekkasjen, reparert og tørket motorrommet for disel. Batteriene ladet ikke pga en feil på en bryter som også nå er reparert. Så da håper vi at dette var begynner-uflaks og at båten vil gi oss mye båtglede i sommer. Det fine med å plundre litt i fint vær er at man blir med kjent med båten og kan lettere ta gode avgjørelser når det er dårlig vær og noe må gjøres.

Vi seilte også en tur til Sande
Det er alltid så hyggelig om våren når alt det nye livet begynner å vise seg fram