fredag 15. juni 2012

iPad som kartplotter

Når jeg ferdes på vannet har jeg skjønt at det er lurt å ha med seg et sjøkart. Jeg syns alltid at det har vært tøft med kartplotter, men syns det har vært for dyrt og volsomt til å montere i små fritidsbåter under 20 fot.
Men jeg har også funnet ut at verden går framover. Jeg har en iPad og jeg begynte og undersøke sjøkart app`er. Etter å ha prøvd noen "nesten gratis applikasjoner" som var heller upresise, kom jeg over Navionics. Dette er et kartprogram som funker helt utmerket, er lett å navigere etter og utrolig lett og bruke! Veldig deilig å bruke når man er i et litt ukjent farvann og ser hvor man fysisk er. Ulempen er at iPaden bruker forholdsvis mye strøm når den skal oppdatere kontinuerlig, men har man tilgang på 12V strøm i båten er det ikke noe problem. En annen ulempe er at displayet må ha lysstyrken på maks og helst vises i skyggen. Sola og lyset på fine sommerdager har en tendens til å vaske bildet.

Men som med all annen teknologi så kan den svikte. Så jeg har alltid med meg papirkartene for sikkerhets skyld - Men det er ikke så moro :-)

Skjermdump fra Navionics for iPad
Her er dinside.no sin omtale av navigeringsapper her er også en test av de tre beste navigasjonsapp`ene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar